Чи настав вже час дитині вчитися розпоряджатися грошима?

Так це можливо. Зазвичай з 9-10 років в дитини мають бути свої кишенькові гроші, коли дитина має певну соціальну свободу (може сама ходити до крамниці, купувати їжу у школі або по дорозі, збирати кошти на велику річ. Але якщо цікавість дитини виникла раніше, треба її задовольнити зараз.

Чим раніше дитина почне формувати фінансову обізнаність, тим краще.

Якщо ваш першокласник не проявляє жодної цікавості до грошей, чи треба вводити грошову взаємодію? Ні, ще можна зачекати.

По перше, у віці 6-8 років може бути різна глибина цікавості до грошей. І кожна родина індивідуально вирішує обсяг грошової взаємодії для своєї дитини.

Які форми можливі:

Перший контакт з грошима. Підійде не лише першокласникам, а й дошкільнятам.

Розрахунок на касі. Дитина не має власних коштів, а передає касирові гроші, які ви даєте їй у руку, та приймає чек з рештою, повертаючи її вам. Особливо при спільній купівлі іграшок у дитячих магазинах.

Маленькі покупки або сплата послуг в магазині, розважальному центрі. Дитина здатна сама розрахуватися за стрибки на батуті чи придбати воду з 4 років.

Поступово, сфера грошових операцій для дитини може розширюватися. Самостійно зробити замовлення або покупку, коли ви чекаєте дитину біля дверей крамниці або у полі зору з відстані.

Власна дитяча скарбничка для монет може бути створена дуже рано, навіть, коли дитина взагалі не знає цифр. Добре коли вона прозора і дитина спостерігає за її наповненням. Родина може розробити правила її наповнення.

Наприклад, лише певні монети (металеві гривні), або будь-які копійки отримані за решту в магазині). Дозвольте дитині самостійно опускати монети у скарбничку.

Можна проговорити умови, що буде зроблено с грошима, коли скарбничка буде наповнена.

Це може бути спільна покупка того, що хоче дитина або формування першого внеску на юніорський банківський рахунок.

В першому класі скарбничка може бути для паперових грошей.

Коли дитина навчається рахувати і має першу самостійність у переміщенні між школою-домом, вона може отримувати певну суму кишенькових грошей і використовувати її за власним бажанням.

На етапі, коли дитина ще супроводжується дорослими, можна розглядати не кишенькові гроші у їх натуральному вигляді, а систему грошового заохочення чи відповідальності.

Найчастіше в молодшому шкільному віці розмова про гроші йде не лише як запит для батьків їх надати, а як ідея як їх заробити.

І цей внутрішній поштовх варто задовольнити, навіть якщо бажання зникне також швидко як виникло і дитина забуде, що хотіла. Проте він чи вона отримає досвід підтримки своїх ідей, а це сформує нейронні зв’язки у мозку, які надалі будуть лише укріплюватися і саме ці нейронні зв’язки будуть обумовлювати здатність дитини реалізовуватись, вірити у свої можливості та готовність світу приймати його ідеї.

Як першокласник може заробляти гроші?

Варіантів безліч. Нашім дітям дуже пощастило народитися саме зараз.

Перше, що використовує більшість батьків: за що я можу платити дитині (за успіхи у школі, домашню допомогу, поведінку та інше). Це дієво і можливо, але має вірогідність побічних наслідків (підміна мотивації навчатися задля знань, допомога лише в обмін на гроші). Проте лише вірогідність і залежить від багатьох факторів. Тому використовувати такий підхід можливо і дуже часто корисно, але треба спостерігати уважно за його реалізацією саме з вашої дитиною і її мотивацією.

Найцінніше дитині не лише досвід грошової взаємодії, а саме пройти весь шлях, від бажання мати гроші, до пошуку ідеї, її розробки, втілення і отримання результату. Навіть якщо перші результати негативні, реальний досвід втілення своїх думок і мрій неоціненний у подальшому житті дитини. Тим більше, що перші фінансово провальні спроби вчать дитину самоаналізу, критичному мисленню, вдосконаленню своїх ідей та врахуванню потреб навколишнього світу (за участю батьків, звичайно).

Як підтримати бажання дитини і знайти перші ідеї для втілення?

Перше, дитині потрібно більше питань, ніж відповідей. Власного досвіду і знань ЩО саме можна робити? –  в дитини ще немає і це наше завдання допомогти цим знанням з’явитися.

Проте найголовніше, навчити дитину шукати ідеї самостійно. І не лише у Google й поруч із собою, а й в середині себе і серед своїх можливостей.

На етапі, коли в дитини виникає ідея, важливо її підтримати, навіть коли вона цілком безглузда з висоти дорослого життя.

Ставте реальні питання:

Як саме може бути реалізована твоя ідея?

Що тобі для неї потрібно?

Коли, як, з ким ти можеш її втілювати?

Завдяки питанням дитина здатна сама прийти до багатьох висновків і трансформувати ідею до більш реальної.

Якщо дитина збирається вирощувати рожевих єдинорогів, шукайте разом, де знайти їх «насіння». Можливо з пошуком, народиться ідея виготовлення шоколадних чарівних звірів і для її втілення будуть потрібні лише кулінарні форми та шоколад. А перші клієнти – друзі дитини серед близького оточення або її батьків у соціальних мережах.

Коли ідеї ще ні в кого немає:

Що би ти хотів робити?

Що ти вмієш? Що тобі подобається? Як гадаєш як інші діти заробляють гроші?

Які засоби заробляти гроші ти уявляєш?

Якщо в дитини не має жодної відповіді, можна спільно пошукати таку інформацію, розповідати відомі вам приклади зі свого, навіть дорослого, життя чи з прикладів інших дітей.

Діти реально здатні генерувати фінанси змалечку. Важливо знайти якомога більше прикладів різноманітних, які демонструють необмеженість можливостей і сфер діяльності, а також такі, які мають простоту і доступність для перших кроків у віці дитини.

Наймолодша дівчина-художник з Австралії.

https://www.adme.ru/tvorchestvo-hudozhniki/aelita-andre-samaya-yunaya-hudozhnica-na-planete-1038260/

Підліток, який створив тест на рак

https://www.ted.com/talks/jack_andraka_a_promising_test_for_pancreatic_cancer_from_a_teenager?language=ru

Історії 12 дітей, які заробили мільйони

https://t1.ua/biznes/sekrety_uspihu/4646-dity-milyonery-12-urokiv-prykladiv-i-realnykh-istoriy.html

Перші найпростіші спроби дітей у заробітку можуть бути:

Створення чогось своїми руками: іграшки, привітальні листівки, малюнки. І не так важливо, скільки реально буде зароблено грошей, важливо, щоб внутрішня мотивація найшла прояв у діях.

Декілька прикладів з Києва діяльності дітей у віці 6-7 років:

Хлопчик почав створювати малюнки, а мама переносить їх на чашки та футболки. Футболка з дитячим малюнком є навіть у племінника Єнді Уорхола

https://www.facebook.com/lena.ligovskaya/posts/1255863101152759

https://www.facebook.com/lena.ligovskaya/media_set?set=a.1235216333217436.1073741837.100001872446885&type=3

Дівчинка, разом з бабусею створює та продає іграшки.

https://www.facebook.com/SofiichynaKyshenka/?hc_ref=ARQP_wxGBqWlWASSDxyM8sZ-Wm0qrTmBwo9xlK9HUcX9EwqdeVcOhp7vxel0YH-6rr8&fref=nf

До речі, обидві дитини фанати Лего і занять у «Винахіднику».

Діти, які мають доступ до YouTube, часто пропонують створення свого каналу про ігри або іграшки. Досліджуйте разом що для цього потрібно. Допоможіть дитині зробити це безпечно, враховуючи дитячу кібербезпеку.

З моменту отримання дитиною перших грошей, з будь-якого джерела (власні зусилля, виділення суми з родинного бюджету чи з систему заохочення), важливо допомогти дитині навчитися керувати отриманою сумою.

Планувати як саме будуть використані грошові ресурси (краще таке формулювання, ніж витрачені гроші). Чи це регулярні трати на маленькі покупки, чи накопичення на велику.

Регулярні кишенькові надходження з боку батьків, зазвичай мають з’явитися за потребою дитини (на харчування, на проїзд, на смаколики). В першому класі такої потреби зазичай не має. Якщо у вашій родини вона вже сформована –  варто врахувати:

частоту отримання дитиною грошових надходжень.

Чим молодша дитина, тим частіше виплати (спочатку денні, потім тижневі) Дитина має звикнути до розміру бюджету, до своїх регулярних витрат. В 6-7 років більшість ще не готова самостійно розподіляти суму тижня і утриматися від спокуси витратити все одноразово.

Грошове і бізнесове навчання дитини на будь-якому етапі потребує батьківської підтримки. Надалі дитина зможе створювати партнерські відносити, розраховувати на допомогу оточуючих та взявши до уваги особливості світу та сфери обраної діяльності. Тому якщо ви вирішили підтримати дитину у фінансовому вихованні, йдіть до кінця. Якщо вам самим потрібні додаткові знання, шукайте їх, розвивайте ті навички управління грошима або маркетингу ,або обраної дитиною сфери та вчіть свою дитину.

Що почитати:

  1. Бодо Шефер «Пес на ім`я Мані»

Ця книжка після 9 років прочитана дитиною самостійно, але дитині буде необхідний супровід у втіленні запропонованих методів управління фінансами та самоорганізації. В першому класі ви можете читати її дитині уголос і обговорювати кожне питання, проводячи паралелі з тим, як це реалізовано в вашій родині, в чому можна брати участь:

бюджет родини, накопичення, економія, фінансовий план довгостроковий і так далі.

  1. Сергей Биденко, Ирина Золотаревич: ХОЧУ ЗАРАБАТЫВАТЬ. Полезные советы для детей и подростков +60 идей заработка

Тетяна Соломка

психолог Inventor School